קורסים בעבר

הקליניקה הלאקאניאנית – מה היא עושה? / סמינר שנתי במרחב הקליני
Dark mode Light mode increase font increase font decrease font decrease font
02.10.2015
4 דקות קריאה

השאלה המנחה את שנת הלימודים 2015-16 של "המרחב הקליני" היא "מה עושה הקליניקה הלאקאניאנית?" ניקח אותה על עצמנו, עם המבט לכנס הבינלאומי של "השדה הלאקאניאני", שיתקיים ביולי 2016 בקולומביה: "קשרים ופרימת קשרים בקליניקה הלאקאניאנית".

מוקדי הלימוד השנה הם האקט על צורותיו השונות (אקט אנליטי, acting out ,passage a l'act), הסימפטום שמביא את המטופל לקליניקה, על הסבל שהוא גורם, ועל הקושי לוותר על הסיפוק הפרדוקסלי שטמון בו; ההתענגות שנושאת תמהיל של עונג וסבל שאינו בר שיח; AD(H)D כעמדת סובייקט שמתקשה למצוא עוגן להוויה שלו; נסיים את השנה באחד הנושאים הבוערים מאז ומתמיד בקליניקה: חיי האהבה. נלמד את הנושאים האלו מטקסטים שיבחרו המורים, ונייצר מרחב לחשוב בו, לשאול ולהתדיין.

מפגש פתיחת השנה בהשתתפות כל המורים 3.11.2015

נושאים:

אקט: המעבר ממי שהיית למי שתהיה

ד"ר יהודה ישראלי

בעוד שאנליזה מתרחשת בדיבור בלבד, מטרתה היא לחולל פעולה שמעבר למילים. הסובייקט תלוי בשפה על מנת להתקיים, על מנת להיות בעל תשוקות, אך השפה היא גם זאת שכולאת אותו. על מנת לבצע אקט עליו להשתחרר מהשפה, ולפחות להרף עין לחדול להיות סובייקט. אקטינג אאוט כביטוי של הלא מודע, מעבר לאקט אימפולסיבי שמחוץ לשפה, אקט אנליטי של כניסה או יציאה או פירוש באנליזה, או אקט מיני המשחזר את רגע היווצרות הסובייקט, בכול האקטים הללו הסובייקט מופיע ונעלם, כחתך המשנה את השטח עליו הוא חתוך.

10.11, 17.11, 24.11, 1.12, 8.12, 15.12,

הסימפטום הוא סבל ששואל שאלות

סוזי רויזין

הסבל מביא את המטופל לטיפול.הוא מדבר על הסמפטום שלו כדבר זר שמפריע לו בתפקוד.הוא לא מצליח להתפטר ממנו. סמפטום אנליטי הוא זה שמעורר שאלה ביחס לסוביקט הנושא בו: הוא גם קורבן וגם זה שלא משחרר אותו, אך אינו מודע לכך. נעבוד על מושג הסמפטום כפי שהוא מופיע בספרות בכלל ובעיקר אצל פרויד ולאקאן.

נתמקד במטרת האנליזה, כלומר,סוף האנליזה, ונלמד על המטמורפוזה שהסוביקט עובר ביחס לסמפטום.המעבר מהזרות, הקושי, הסבל, להכרה באופן הסינגולארי בו הסוביקט "קושר" את עצמו אליו, על הקשר בין "חומרים" שונים: החומר הסמבולי אשר פועל בו כתוכנה במחשב, החומר הדימיוני והפנטזיות שמרכיבים את הסיפורים בהם הוא חי והממשי, שנשאר תמיד מחוץ לכל דרך ללכוד אותו הן במילים הן בתחושות ובכל זאת שואפים להשפיע עליו. הסמפטום הוא המעגל הרביעי שיוצר חיבור בין כל המימדים האלו ובתהליך האנליטי הופך את תכונותיו: עובר ממבנה קבוע, כמו גבישים חזרתיים ליצירה דינמית המייצגת את לב ליבה של הוויתו הסינגולרית של המטופל. נתבסס על קריאת טקסטים ונתייחס לדוגמאות מהפרקטיקה הקלינית שלנו.

22.12, 29.12, 5.1, 12.1, 19.1, 26.1

ההתענגות אינה מדברת עם אף אחד
דפנה בן זקן

ההתענגות (jouissance) ) היא מושג מקורי שפיתח לאקאן בעקבות "דחף המוות", באמצעותו ניסה פרויד להסביר את חזרתם של הסיוטים המחזירים את החולם אל רגעים טראומטיים, ובכך, הם אינם מצייתים לעקרון ההנאה, שמרחיק סבל, אלא להיפך, מחזירים אותו שוב ושוב. מכאן הגיע לאקאן למושג ההתענגות, שבמהותה היא תמהיל של עונג וסבל, שיושב ביסודו של כל סימפטום. ההתענגות אינה כפופה לעקרון ההנאה אלא סוחפת את הסובייקט לנקודות קיצון, בהן הסובייקט מאבד את עצמו ככזה, הוא מגיע למצבים של ריגוש עוצמתי, עד אקסטזה, ושם אין ביכולתו להיות בר-שיח עם האחר. ריגוש זה יכול להיות מענג, כמו במיניות, אך יכול להיות גם עודפות אטומה ומנוכרת. מכאן – ההתענגות אינה מדברת עם אף אחד. במהלך המפגשים נתהה יחד כיצד עובדים בטיפול עם מה שאינו רשום במילים ונביא דוגמאות קליניות.

2.2, 9.2, 16.2, 23.2, 1.3, 8.3,

AD(H)D – עניין של נכונות

עידן אורן

"AD(H)D" – מבלי שהתכוונה לכך, מאפיינת התופעה צורת הוויה עכשווית. ההתנפלות של הציבור על האבחנה חסרת תקדים, ילדים ומבוגרים כאחד (בישראל ובארה"ב יותר מבמרבית מדינות אירופה) והיא נישאת בגאווה, ומלווה בהקלה. בשיח, נדמה שכוח ההסבר של ה-ADD כמעט אינסופי (הפרעות אכילה על רקע ADD, שינויים במצב הרוח, בעיות בקשרים). גם לכדור שהאבחנה מקנה אליו גישה יש קונים. החומר הזה מאפשר לסובייקט לדבוק במשך כמה שעות בעיסוק מסוים. כדור ערות. הכדור מתפקד כתותב של התעניינות, של מעורבות, של זיקה. אין פלא שצורת ההוויה הזו מאופיינת בנטייה לשעמום, או במעבר תזזיתי מאובייקט לאובייקט, אגב ציפייה מהאובייקט ש"יירגש" או שיעשה הוא את המאמץ להבין אותי. אפשר לדבר כאן על הידבקות לאובייקט ולא על יחס או על עמדה. מהו שעמום אם לא היעדר יכולת להטענה ליבידינלית? אצל פרויד ואצל לאקאן, הסימפטום והפנטזיה הלא מודעת הם המשמשים מצפ(ו)ן עבור הסובייקט, ונדמה שמעמדם התערער. את החלל שהם מותירים בסובייקט ממלאת דיסאוריינטציה, בחיפוש אחר עוגן להווייה. השאלה אם לחיים יש משמעות אינה שאלה מוצלחת, ואף ניתן לחשוד בה שהיא חגיגה בורגנית מלנכולית (על משקל, "כולם חיים באשליה, אני ער-מפוכח!"). מה שמוטל על כף הסובייקטיביות הוא היכולת לומר "כן", כלומר, לנכונות (כן: הסגולה של כנות; היכולת לאשר או לתקף דבר מה; היות דבר מה נכון; בסיס; מעמד; דבר מה שמתכונן לאורך זמן). אביא וינייטות מהקליניקה.

15.3, 22.3

קליניקה של חיי האהבה

אדוארדו מינסאס

מ"השפלת חיי האהבה" של פרויד עד ה"אין קשר מיני" של לאקאן, הפסיכואנליזה התמודדה ומתמודדת עד היום עם סוגית יחסי האהבה, צורותיהם השונות והמשתנות ומקומם המרכזי בחוויה האנושית. במהלך ההרצאות ננסה לחקור את התפיסות השונות של חיי האהבה לאורך תרבויות שונות וההסטוריה, נציין סוגים פרדיגמאטיים של יחסי אהבה וננסה להבחין באופן בו הסוגיה מופיעה בקליניקה העכשוית, לנוכח שינויים משמעותיים שמתרחשים ביחסי אנוש.

29.3, 5.4, 12.4, 19.4, 26.4 פסח אין שיעור, 3.5, 10.5 ערב יום הזיכרון אין שיעור, 17.5

24.5 שיעור משותף עם כל המורים לסיכום השנה

המפגשים יהיו כל יום שלישי 20:00-21:45

מפגש ראשון יום שלישי 3.11.2015, מפגש אחרון 24.5.2016,

תשלום חודשי: 200 ש"ח, סטודנטים 170 ש"ח, (מנובמבר עד יוני). התשלום כולל זכות להשתתף בסמינר השנתי "הקליניקה הלאקאניאנית – מה היא עושה?", אינו כולל תשלום על השתתפות ב"קבוצת הדרכה קלינית" ו-"הקשבה לאקאניאנית בקליניקה עם ילדים." סדרת ההרצאות על פסיכואנליזה עם ילדים ונוער, "הציור, המשחק והשפה" היא ללא תשלום.