קורסים בעבר

בעיתיות של הסימפטום, פוביה ובורדרליין – יום עיון עם אלבר גויין
Dark mode Light mode increase font increase font decrease font decrease font
13.04.2016
2 דקות קריאה

 

פורום לאקאן תל-אביב מזמין אתכם ליום עיון שתתקיים בשבת ה- 28.5.16, בין השעות 14:00 ל-19:00 במרכז "פליציה בלומנטל", רח' ביאליק 26, תל אביב, בנושא:

בעייתיות של הסימפטום בפסיכואנליזה

המרצה: Dr. ALBERT NGUYÊN

פסיכואנליטיקאי, פסיכיאטר, חבר בפורום צרפת של השדה הלאקאניאני, אנליטיקאי חבר באקול לפסיכואנליזה של הפורומים הבינלאומיים של השדה הלאקאניאני, ומורה במרחב הקליני של פורום דרום-מערב צרפת

שתי ההרצאות יתורגמו מצרפתית לעברית בתרגום עוקב

14:00-14:30- התכנסות והרשמה

14:30- 16:30 – הרצאה ראשונה ודיון:

הפוביה: צומת דרכים בקליניקה הפסיכואנליטית

pivot

הקריאה שלאקאן מציע בסמינר IV, "היחס לאובייקט", מדגישה את חלקה של ההתענגות בהתפתחות הפוביות. בנוסף, לאקאן מתייחס לבעייתיות של הקשר הפרדה (ספרציה)-סירוס ביחס לפונקציה האבהית, במיוחד בנוגע לאב הממשי. פונקציה זו מתגלה כמכריעה ומאפשרת למקם באופן ברור את הפוביה כסימפטום ולא כמבנה, סימפטום שנמצא בצומת דרכים של גורל נוירוטי מבני (היסטרי או אובססיבי). הפוביה, לכן, היא התמקמות ביחס למועקה ולסירוס, ויותר מכך, היא בו זמנית הגנה מפני הטראומה ומכאב הקיום. הניסיון האנליטי מעניין מאוד בהקשר זה משום שהאנליזה פועלת על אותם היסודות שהם עניינה של הפוביה אך בכיוון הפוך: בטיפול מדובר על פעולה נגד מה שהפוביה בנתה וכיסתה.

17:00- 19:00 – הרצאה שנייה ודיון:

קליניקה של התענגויות ואלו המכונים

Borderline​

bugger

הקטגוריה "בורדרליין" של הפסיכיאטריה המודרנית משמשת כמן מעטפת-על, שכוללת באותה המידה אלמנטים נוירוטיים, פרברטיים ופסיכוטיים. מכאן החשיבות של האבחנה המבדלת בקליניקה. מקורה של הקטגוריה בקליניקה לא מבנית, אשר למרות זאת, מקבלת על עצמה את חלוקת התופעות לשלוש הקטגוריות הפסיכואנליטיות של נוירוזה, פסיכוזה ופרברסיה. הענקת עדיפות עליונה לסמלי ולדמיוני עשויה לתמוך בתזה התומכת בקיום של קו-גבול, בורדרליין. אך מי שמביא בחשבון את ממד הממשי, שלאקאן המציא, מכוון את הקליניקה אל הסימפטום ואף ל- sinthome, תוך התייחסות להתענגות התפוסה שם. קליניקה זו של ההתענגויות מאפשרת גישה שונה – אשר יש לקרוא לה בורומאית, בהתייחס לעבודה של לאקאן בנושא הקשרים, בסוף הוראתו. קליניקה זו של הקשרים מניחה בצד את הקטגוריה של בורדרליין. המוטל על הכף עבור כל סובייקט הוא לדעת איך נוצרים קשרים בין RSI (ממשי, סמלי ודמיוני), ובמה אנליזה יכולה להשפיע על קשירת הקשר הזו.

*  *  *

ביום א' ה-29.5.16 יתקיימו הצגות מקרה ודיונים קליניים. פעילות זו מיועדת לחברי הפורום, למשתתפים קבועים ולתלמידים של המרחב הקליני.

*  *  *

דמי השתתפות: לשני ההרצאות 250 ש"ח, להרצאה בודדת 150 ש"ח.

סטודנטים ומתמחים: 180 ש"ח ו- 100 ש"ח

מומלץ להרשם מראש. למידע נוסף ולרישום נא לפנות ל-

סוזי רויזין – טל' 052-2508383 – susy.roizin@gmail.com

אדוארדו מינסאס – טל- 050-7226370 – eminesas@gmail.com