קורסים בעבר

ספרים מדברים / במרחב פסיכואנליזה, תרבות וחברה
Dark mode Light mode increase font increase font decrease font decrease font
01.10.2015
2 דקות קריאה

1ד"ר אשר עידן וד"ר יהודה ישראלי 

לרגל פתיחת שנת פעילות חדשה של הפורום, העתידן ד"ר אשר עידן, מחבר "הכוח החמישי – סוד הרשתות המשנות את העולם", והפסיכואנליטיקאי ד"ר יהודה ישראלי, חבר פורום ת"א של השדה הלאקאניאני, מחבר "מלאכת הטיפול הלאקאניאני", ולרגל צאת הספרים מדברים זה על ספרו של זה. מה יש לתיאורית הרשתות ולפסיכואנליזה הלאקאניאנית לתרום האחת להבנת השנייה? דיאלוג בהשתתפות הקהל. 22.10.15 בשעה 20:00.

הסובייקט כיצור קונטקסטואלי תלוי אנכית על התת-רשת הנוירולוגית מתחת ועל העל-רשת החברתית מעל. אופקית הוא שרוי בין המסמנים המחזיקים אותו ברשת סמלית. מהם חוקי הרשת, נוירולוגית, קוסמולוגית או אינטרנט, וכיצד הם חוזרים על עצמם ביחסים שבין הסובייקט והמסמנים והאחרים? מה צופן לסובייקט העתיד לאור הרשת הדיגיטלית החובקת יותר ויותר?

על אשר עידן מתוך ויקיפדיה: עידן מנתח את יכולת החיזוי והאסטרגיה וטוען שהיא נובעת משתי שיטות עיקריות: ראשית, לראות את אי הרציפות הקיימת. שנית, לראות את העתיד באמצעות יצירתו, כדוגמת חוק מור. עידן מנסה ליישם את המתודולוגיות של החיזוי כדי להבין את מכלול החיים במאה ה21: כלכלה, קריירה, טכנולוגיות, חינוך, פוליטיקה ועוד. כך למשל הוא עבר על כתבי חוקר התרבות וולטר בנימין, כדי להראות שבמדיה האלקטרונית מיושם חוק הקרוי חוק הזנב הארוך.

עידן מסביר את המתודולוגיה העתידנית הלא רציפה הבאה לידי ביטוי בווב 2.0, באומרו שתהליכים היסטוריים וכלכליים אינם קוויים אלא מעגליים כמו עונות השנה או יצירתיים כמו הגולם העובר מטמורפוזה והופך לפרפר. עידן טוען שהנתונים של בנק ישראל, משרד האוצר, והקורסים לכלכלהבאוניברסיטאות מוטעים. לפיו, כלכלת המידע והיצירתיות של העולם הלא-מוחשי (Intangibles) אינה כלכלת התעשייה והחקלאות של העולם המוחשי. נתוני התל"ג או הגירעון כיום אינם מביאים בחשבון משאבים לא מוחשיים כמומותגים, תגים, או חינוך. לפי עידן, המחרשה היא טכנולוגיית הכלכלה החקלאית, המכונה היא טכנולוגיית הכלכלה התעשייתית, ווב 1.0 הוא טכנולוגיית כלכלת המידע, וווב 2.0 הוא טכנולוגיית כלכלת היצירתיות, בה לקחו חלק בשנת 2006 מעל 200 מיליון עובדי יצירתיות מהודו ועד פינלנד. הבלוג, הRSS, הרשת החברתית המקוונת, והויקי, הם איפוא "הפטיש והמגל" של עובדי היצירתיות של המאה ה-21.

ד"ר יהודה ישראלי הוא פסיכולוג קליני ופסיכואנליטיקאי, מלמד ב"פורום ת"א של השדה הלאקאניאני", חבר בארגון הבינלאומי "The School of psychoanalysis of the Forums of the Lacanian Field (EPFCL)", ומטפל בפרקטיקה פרטית בת"א. ספריו הקודמים: "הפילוסופיה והפסיכואנליזה של ז'אק לאקאן" (האוניברסיטה המשודרת – מודן 2007) ו-"מסופוטמיה – שתיקת הכוכבים" שזכה בפרס גפן בשנת 2011 (עם עובד 2010).