מאמרים

מועקת הסינגולריות: מהפכת שיתוף המידע כסימפטום חברתי (פסיכולוגיה עברית 2013) | ד"ר יהודה ישראלי
Dark mode Light mode increase font increase font decrease font decrease font
16.02.2023
2 דקות קריאה

המאמר מבוסס על הרצאה שהוצגה בערב עיון של פורום תל-אביב של הפורום הבינלאומי של השדה הלאקאניאני שנערך ב-16.10.2012.

חורים שחורים, סינגולריות, והעתיד שכבר כאן

מה יעלה בגורלו של אובייקט שנבלע בגרם השמיים שנקרא חור שחור? האם ייעלם? האם ייהפך לחומר אפל? האם החור השחור, כפי שהגה האסטרונום וסופר המדע הבדיוני קארל סגן, הוא קצה של חור תולעת שיוביל את האובייקט ליקום אחר או זמן אחר? אין לדעת.

בכל חור שחור קיימת בהכרח נקודת סינגולריות – נקודה במרחב בה צפיפות החומר אינסופית. באופן תיאורטי, כאשר אובייקט מתקרב לחור שחור הוא עובר סף מסוים שמעבר לו כוח המשיכה חזק כל כך עד כי הוא משבש את חוקי הפיזיקה המוכרים לנו. השיבוש עוצמתי עד כדי כך שאין בידי המדע של היום את היכולת לנתח מה יעלה בגורלו של אובייקט שנבלע בחור שחור.

"סינגולריות טכנולוגית" היא מושג שהושאל מן האסטרופיזיקה על-ידי עתידנים על מנת לציין נקודה בעתיד הקרוב של ההתפתחות האנושית הטכנולוגית אשר מעבר לה אין לנו את הכלים לנבא מה יקרה. למשל, כאשר רובוטים שאין לנו דרך להעריך את האינטליגנציה העתידית שלהם ייצרו רובוטים משלהם, בוודאי שאין לנו את היכולת להעריך את האינטליגנציה של הרובוטים מהדור השני ואת מה שיהיו הם מסוגלים ליצור. לפי תחזיות העתידנים, התפתחויות בתחומי הגנטיקה, הבינה המלאכותית, המחשבים ורשת המידע, תובלנה תוך זמן קצר לנקודת הסינגולריות שבה התיאוריות הנוכחיות לניבוי העתיד לא תהיינה רלוונטיות יותר – ועדיין לא יהיו ברשותנו תיאוריות חדשות ומתאימות יותר. אין בידי האינטליגנציה הנוכחית את האפשרות לבחון את התרבות העתידית שתהיה מבוססת על אינטליגנציה מתקדמת פי עשרות מונים. מי שמזוהה באופן בולט עם תפיסה זאת הוא העתידן והסופר ריי קורצווייל, מייסד "אוניברסיטת סינגולריות".

יש הטוענים שהאינטרנט, כרשת המשלבת "מוחות" של מחשבים ומוחות אנושיים, היא היא האינטליגנציה שמעבר לנקודת יכולת התפיסה, כלומר שהסינגולריות כבר כאן. לפי תפיסה זאת, אין לאדם את היכולת להבין את צורת החשיבה של מי שהוא עומד להיות, או מי שבלי משים הוא כבר נהיה, כמשתתף בשיח הטכנולוגי-חברתי העכשווי ברשת.

אחת הבמות הבולטות של השיח החדש הוא האתר של ועידת TED, ועידה שנתית העוסקת במגוון רחב של נושאי טכנולוגיה, מדע פופולרי ואחרים באמצעות הרצאות קצרות וקומוניקטיביות. סיסמת הוועידה היא "רעיונות ששווה לחלוק", ובהתאם, הרצאות TED זמינות לצפייה חינם באתר הוועידה בליווי תרגום לשפות רבות.

המשך המאמר בקישור לאתר מועקת הסינגולריות/ פסיכולוגיה עברית