קורסים בעבר

ריפוי עם הלא מודע הסמלי/ ד"ר יהודה ישראלי
Dark mode Light mode increase font increase font decrease font decrease font
17.08.2016
1 דקות קריאה

חטיבה זאת עוסקת בקריאת מחשבות. קריאה, משום ששמיעת המילים מחמיצה תכנים לא מודעים הבולטים בעת הקריאה; ומחשבות, משום שמחשבות עשויות ממילים.

בטיפול אנליטי אנחנו עובדים עם מילים בלבד. החל מהאסוציאציות החופשיות, דרך הפירוש, וכלה בהצהרות בהן האנליזנט בורא את עצמו כסובייקט. המילים הן גם הכלים וגם החומרים, גם המצוקות וגם הפתרונות, גם התסביך וגם ההתרה.

מהן המילים שקובעות את גורלו של האנליזנט? כיצד פירוש יכול לחולל שינוי במבנה הלא מודע העשוי ממילים ולהעניק לו מידה של חופש? כיצד מבנה המשפט מתעקש בחזרתיות גם אם התכנים מתחלפים? כיצד הסימפטומים מדברים במטפורות ובמטונימיות וכיצד אנו כמטפלים יכולים לקרוא את הטקסטים של נפשו, לפענחם ולתרגם אותם משפת הגוף והכשל הלא מודע לדיבור של סובייקט האחראי על המאוויים שלו ומדבר את עצמו לידי קיום?

בחטיבת הלימוד "ריפוי עם הלא מודע הסמלי" נקרא יחד חלקים מטקסטים של לאקאן הנדירים בבהירותם: הסמינר על "תצורות הלא מודע", שבו לאקאן פורש את אופן עבודת הלא מודע דרך פרשנותו ל"שנינה והלא מודע" של פרויד. נקרא חלקים מ"הכוונת הריפוי", שם הוא עוסק במלאכת הפירוש של האנליטיקאי, ו"ערכאת האות בלא מודע", שם הוא נכנס לרזולוציות גבוהות בהבנת פעולת הלא מודע המובנה כשפה.